(Članak može sadržavati spoiler-e u opisima navedenih serijala)
Jedna od popularnih investicija vremena u ovim danima samoizolacije su TV serije – bilo da dovršavamo one neodgledane ili počinjemo nove. Srećom, danas imamo mnogo sadržaja koji je bogat queer temama i reprezentacijom, ali od toga ne možemo isključiti ni animirane sadržaje.
Bez obzira na našu dob, postoji mnogo animiranih serijala koje možemo uživati, čak i zajedno sa osobama niže uzrasti. Što može biti značajno jer queer sadržaj u crtanim serijama može imati pozitivan uticaj na djecu. Dalje u članku ćemo se fokusirati, kako na same animirane serijale, tako i na uticaj koji njegovo prisustvo (ili odsustvo) može imati na LGBTIQ djecu.
Među nama koji/e živimo netipične seksualne i rodne identitete, djetinjstvo i adolescencija obilježeni su borbom sa zbunjenošću, sramom i anksioznošću.
U mislima da sa nama nije nešto u redu, konformizam je zvučao kao primamljiva opcija za spas od socijalne izolovanosti – naravno, po cijenu autentičnosti značajnog dijela našeg bića. Međutim, krivica nije naša, jer neprihvatanje sopstvenih identiteta refleksija je neuspjeha okoline da pruži uzore i primjere u odnosu na koje bi gradili/e samoprihvatanje i samoljubav tokom djetinjstva i adolescencije.
Video sadržaji su vjerovatno imali najznačajniji uticaj na vidljivost queer identiteta. Njihovo prisustvo u serijama i filmovima je veoma značajno, ali u dječijim serijama i filmovima je još značajnije.
Praznina dječijih medijskih sadržaja sa queer identitetima se vremenom smanjuje, iako još postoji mnogo prostora za uvođenje ovih tema. U nastavku teksta spomenut ćemo neke od značajnijih animiranih serijala koji uvode queer teme, a koje su novijeg datuma. Tokom zadnjih godina, jedna od najzaslužnijih osoba za kreiranje LGBTI sadržaja za djecu, pionirka u polju animiranja i queer vidljivosti, definitivno je Rebecca Sugar.
Biseksualna i rodno nebinarna osoba, Rebecca je zaslužna za kreiranje najpoznatije queer-friendly i osnažujuće dječije serije – Steven Universe. Po završetku škole vizuelne umjetnosti, svoju karijeru je gradila na manjim projektima, te je uznapredovala do pozicije spisateljice za poznatu dječiju seriju Adventure Time. U suradnji sa kompanijom Cartoon Network, nakon prvih pet sezona serije Adventure Time, odlučuje da se u potpunosti posveti kreiranju sopstvene serije pod nazivom Steven Universe.
Rebecca Sugar je velika filantropkinja i zagovaračica LGBTI prava, ženskih prava i nenasilja, te je kroz seriju Steven Universe nastojala dječijoj publici prenijeti značaj empatije, roda, identiteta i (samo)prihvatanja. U intervjuu za PBS, Rebecca izjavljuje: “Mislim da je odsustvo LGBT sadržaja iz dječijih medija jasna izjava da je to nešto što je potrebno ignorisati, i da osjećanja LGBT osoba trebaju biti ignorisana, da oni trebaju biti ignorisani. I ja mislim da je to veoma pogrešno. […] Ono što naučiš kao dijete, kada ne možeš vidjeti one priče s kojima se možeš poistovjetiti, je da ti nije dozvoljena ljubav iz snova. Zabranjena ti je ideja da su tvoja romantična osjećanja čista, nevina, predivna.”
Kroz sopstvenu seriju teži prenijeti poruku da je emotivni život podjednako značajan i za dječake, te izjavljuje: “Čvrsto vjerujem da i dječake trebamo uključiti u razgovor o feminizmu, i ne cijenim što je on često preusmjeren jedino za djevojčice.”
Dalje navodimo animirane serijale kojima vrijedi pružiti pažnju dok smo u samoizolaciji:
Steven Universe
Za relativno kratko vrijeme, Steven Universe je dostigao visoku popularnost među dječijom i odraslom populacijom, te je jedan od najgledanijih animiranih serijala na programu Cartoon Network.
Serija govori o dječaku Stevenu koji pod brigom vanzemaljskih bića zvanih Gems (engl. dragulji) zajedno sa njima nastoji štitit planetu zemlju od raznih prijetnji. Karakteristično za serijal jeste da se sve Gems oslovljavaju u ženskom rodu, te da su najčešće prikazane kroz karakteristike ženskog roda.
Glavni lik Steven kroz serijal spoznaje sebe i prošlost svoje porodice na ranjiv i autentičan način, bez suzdržavanja za izražavanjem svojih osjećanja. Dimenzija nenasilja i humanizma ogleda se u njegovom nastojanju da izbjegne borbu, te da kroz razgovor, razumijevanje i prihvatanje pomiri zaraćene strane zarad viših vrijednosti - mira i ljubavi.
Rodni stereotipi prevazilaze se na svakom koraku, a diverzitet identiteta i načina njihovog ispoljavanja gledaocu/teljici stvara osjećaj sigurnog prostora koji je upravo ono što je potrebno mladoj djeci.
Vjerovatno najviše pažnje usmjereno je na Garnet koja je fuzija Sapphire i Ruby. Fuzija predstavlja njihovu međusobnu ljubav, te veliki dio vremena odlučuju da ostanu spojene, uprkos tome što je to netipična pojava kod Gems. Sapphire i Ruby osvojile su mnoga srca fanova serije, te sigurno pozitivno uticale na veliki broj mladih queer osoba.
Lijevo: Sapphire, U sredini: Garnet, Desno: Ruby
Adventure Time
Ova serija je jedan od većih projekata kompanije Cartoon Network na kojem je radio relativno veliki broj spisatelja/ica. Govori o dječaku pod nazivom Finn koji zajedno sa svojim magičnim psom doživljava razne avanture, upoznaje različite ljude, te spoznaje sebe i svoju okolinu.
Adventure Time počinje kao izrazito dječija serija, ali vremenom sazrijeva, dobiva težinu i nosi sa sobom poruke dubljeg karaktera – čak i one egzistencijalne.
Međutim, Adventure Time nije imao strah da pokaže diverzitet identiteta svojih likova, kao ni da kroz činove glavnog lika prikaže značaj introspekcije, prihvatanja i filantropije.
Kroz serijal je moguće naići na različite likove: mnoštvo snažnih žena, gej pepermint bombonu, lezbejku vampiricu ili šašavog psa. Pored šarolikosti i dubine različitih karaktera, za queer reprezentacija poseban značaj ima odnos između princeze Bubblegum i vampirice Marceline.
Ono što je bilo sigurno jeste da su Bubblegum i Marceline imale ljubavnu prošlost, te da njihov odnos nije bio samo prijateljski – što se moglo mnogo puta uočiti u mnogim epizodama. Međutim, tek u zadnjoj epizodi “Come along with me” će njihov poljubac ući u jedan od najznačajnijih i najpoznatijih u historiji dječijih serijala.
The Loud House
2016. godine Nickelodeon je po prvi puta najavio interracijalni gej par u svojoj animiranoj seriji The Loud House po imenu Howard i Harold McBride, a koji su roditelji maloga Clyde-a.
Po najavi ovog simpatičnog gej para, socijalni mediji su bili puni podrške i pozitivnih reakcija. Naime, konzervativna organizacija One Million Moms je apelovala da se epizoda ne bude puštena, te da se izbace gej roditelji, ali bezuspješno.
The Legend of Korra
Nastavak na poznati serijal Avatar: The Last Airbender, prati priču glavne protagonistkinje Korra koja je zapravo reinkarnacija Aang-a (glavnog protagoniste iz originalne serije). Serija na hrabar i direktan način propituje teme seksualnosti, rase, roda i sloboda, samim time što je Korra zapravo tamnoputa biseksualna žena. Iako poljubac između Korre i Asami nije prikazan u serijalu (uprkos poznatoj sceni koja je davala naznake da će se to dogoditi), nekoliko godina poslije je prikazan u stripu, te čak prije toga su kreatori potvrdili da su Korra i Asami zajedno.
Bonus serija: Bojack Horseman
Bojack Horseman definitivno nije serijal za djecu, ali jednostavno nije moguće izostaviti ga sa liste jer je napravio nešto veoma značajno: pružio je platformu u kojoj je pružena vidljivost aseksualnim i aromantičnim identitetima. Lik po imenu Todd otkriva svoj aseksualni identitet kroz istraživanje zajednice.
Pored toga, serijal prikazuje i ostale identitete na nesenzacionalistički način, ne stavljajući u prvi plan njihove seksualne i rodne identitete, već ih ističući na isti način kao što se ističu i cisrodni heteroseksualni identiteti. Od značaja je i što se serijal bazira na razgovoru o temama ovisnosti, depresije, mentalnog zdravlja, emotivnog zapostavljanja u djetinjstvu i traume, što dodatno stvara potencijal za rehumanizaciju.
Uprkos i dalje konzervativnoj sredini, postignut je značajan uspjeh u stvaranju animiranog sadržaja koji bi pružio prostora za poistovjećivanje i identifikovanje sa queer likovima, te mentalno zdravlje LGBTI djece i kvalitet njihovog razvoja ovisi upravo o tome.
Postignuti su značajni pomaci u vidljivosti queer identiteta, ali postoji još mnogo prostora za progres u ovome polju. Ono što možemo učiniti jeste kroz razgovor i socijalne medije dijeliti queer-inkluzivni dječiji sadržaj i širiti poruke prihvatanja, samoljubavi i slavljenja različitosti.
Piše: Haris Begić
Comentários