Pa zašto odjednom pojam rod izaziva tako burne reakcije? Zašto protivnici Istanbulske konvencije govore, primjerice, o opasnosti uvođenja rodno neutralnih WC-a, dokidanja očinskih i majčinskih uloga, promoviranja abortusa ili uvođenja trećeg spola kada se ništa od toga u njoj uopće ne spominje niti se tako može interpretirati? Da bi se na to pitanje odgovorilo, ne bi trebalo raspravljati o razlici pojmova spol i rod, nego o ANTIRODNOM POKRETU, o njegovoj svrsi i ciljevima, o podršci kakvu mu daje Katolička crkva, odnosno o stereotipovima koji se povezuju i s rodnim i spolnim razlikama te o interesima da se ti stereotipovi održe.
Sveta Stolica je nakon završetka Četvrte međunarodne konferencije o ženama, 1995., i usvajanja platforme za djelovanje u kojoj se pojavila riječ »rod« objavila posebnu izjavu o tumačenju pojma »rod« svoje delegacije. Sveta Stolica prihvaća da se taj pojam shvaća prema »uobičajenoj uporabi« riječi u Ujedinjenim narodima. Uz to je donijela vlastito shvaćanje da je rod utemeljen na biološkom spolnom identitetu, ženskom ili muškom. Sveta Stolica »isključuje nejasna tumačenja temeljena na svjetonazorima prema kojima se seksualni identitet može beskonačno prilagođavati novim i različitim svrhama«, a ujedno se ograđuje »od biološko determinističkog shvaćanja da su sve uloge i odnosi između dva spola fiksirani u jedinstvenom statičnom obrascu«. Poziva se na Pismo ženama Ivana Pavla II. u kojem Papa ističe da »kulturno uvjetovanje može biti prepreka napredovanju žena« te poziva muškarce da pomognu u velikom procesu oslobođenja. Dakle, Sveta Stolica prihvaća uporabu pojma rod u heteroseksualnom okviru, dopušta propitivanje rodnih stereotipova i ograđuje se od biologističkog tumačenja.
Pozivanje na razlike između ženskog i muškog mozga
Problem je u tome što se antirodni pokret u Hrvatskoj poziva upravo na biologističko tumačenje i što mu je dovođenje u pitanje rodnih stereotipova opasno. Pritom tvrde da su njihove postavke znanstveno utemeljene: tvrde naime da postoje muška i ženska priroda te da iz te prirode slijede muške i ženske vlastitosti i uloge. Najčešće se pozivaju na razlike između ženskog i muškog mozga, pri čemu se pozivaju na argumente koji su gotovo identični zastarjelim argumentima s početka 20. stoljeća.
Kad su u pitanju rodni stereotipi i njihova razgradnja, razumljiva je nesigurnost i strah ljudi koji nisu dovoljno upoznati s tematikom. Ljudi se, ne razumijevajući temu a vjerujući antirodnoj propagandi, boje za budućnost svoje djece i obitelji. Pritom, čini se, zaboravljaju da već dugo ni oni niti njihova djeca ne žive onako kako to određuju tzv. tradicionalne uloge na koje se pozivaju.
Jer, sjetimo se: upravo zbog rodnih stereotipova o prirodi žene, ženama se u Hrvatskoj sve do kraja Drugoga svjetskog rata osporavalo pravo na više i visoko obrazovanje, zaposlenje, aktivno i pasivno bavljenje politikom. U svakodnevnom životu bilo je »prirodno« da žene jedu stojeći ili da ustanu kad muškarac uđe u prostoriju. Od učiteljica se, uzmimo još jedan primjer, očekivalo da nakon udaje napuste svoje zanimanje. A još do sedamdesetih godina nije bila rijetkost vidjeti ženu natovarenu teretom, a pred njom muškarca s rukama u džepovima. I to je sastavni dio hrvatske tradicije!
Stereotipi su se, naravno, odražavali i na muškarce. Morali su, primjerice, potiskivati svoju osjećajnu dimenziju i bili su isključeni iz raznih aspekata obiteljskoga života jer se smatralo da su njihovo područje javnost i politika. I morali su biti heroji, pa je teško bilo prihvatiti da nakon rata pate od PTSP-a. Stereotipna shvaćanja muških i ženskih uloga nisu, dakle, dopuštala ni muškarcu ni ženi da u cijelosti budu ono što jesu.
No, jesu li te razlike među njima zaista utemeljene u njihovoj prirodi? Način na koji se u hrvatskoj javnosti govori o prirodi žene ostavlja dojam da su prirodni zakoni toliko sami po sebi jasni da ne ovise o ljudskom razumijevanju. Nigdje se ne spominje da prirodi čovjeka, muškarca i žene, pripada i razumnost, a to znači i tumačenje prirode.
Razloge zašto dio naših građana, čini se, pristaje na to da su žene podređene muškarcima treba tražiti i u načinima na koje Katolička crkva brani rodne stereotipove. Teolozi koji ih zastupaju ne oslanjaju se na Bibliju, kako bi se očekivalo, nego na Aristotela i njegovo tumačenje da je žena slabija, manje intelektualno sposobna i manje postojana nego muškarac. Muškarac je aktivan, njemu pripada vodstvo, upravljanje i javni život. I umjesto da na temeljima Biblije dovode u pitanje takvo shvaćanje, većina teologa Biblijom opravdava Aristotela te tvrdi da je žena stvorena od muškarčeva rebra, koje je blizu srca, da mu bude poslušna i podložna, a ne iz glave da mu bude jednaka. Pritom se zbog nepoznavanja biblijskoga jezika upada u zamku doslovnog tumačenja.
Comments